perjantai 29. elokuuta 2014

Pitsihuivi "Syreeni"

Virolainen Haapsalu on tunnettu pitsihuiveistaan. Perinteisesti pitsihuivit ovat olleet seitinohuita - valmis huivi sujahtaa vihkisormuksen läpi ja lämmittää silti hartioita syysiltoina. Ostin joskus useampi vuosi sitten kyseisen pitsihuivitekniikan saloihin opastavan kirjan. Tästä kirjasta aloin sitten  (ehkä 4 vuotta sitten...) neulomaan hartiahuivia. Kyseinen huivi on odotellut neulekorin pohjalla ihan liian pitkään ja siksipä päätin viimein ottaa puikot käteen ja hoitaa projektin loppuun. Onneksi olin jo suhteellisen pitkällä ja sainkin huivin valmiiksi muutamassa päivässä. Pingotuksen jälkeen huivi on noin 160cm pitkä ja puolisen metriä leveä, eli oikein mukavan kokoinen hartiahuivi.

Näiden ahkeramman neulonnan vuosien aikana olen tainnut jotain oppiakin, sillä huivin aloitusreuna on täynnä virheitä ja lopetusreuna näyttää melkein kauniilta. Ehkä minä vielä joskus uskallan yrittää sellaista oikeaa seitinohutta Haapsalun huiviakin. Tässä lankana jokin pehmoinen villalanka, tarkempia tietoja ei ole sillä eihän se vyöte ole tätä vuosimäärää säilössä pysynyt.

2 kommenttia:

  1. ihana huivi, mä oon hankkinu aiemmin sen Haapsalu Sall-kirjan ja viimeksi Tallinnassa käydessä ostin Haapsalu Sall-lankaakin et nyt ei pitäis olla mitään estettä huivin tekemiseen. Paitsi ajan puute. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmittavaista, että työ- ja muu elämä vie ihan liikaa aikaa harrastuksilta :)

      Poista